torstai 24. syyskuuta 2015

Moottori tehtävä 1

Tehtävänä on etsiä tietoa seuraavista asioista

- EDC: On sähköisesti ohjattu diesel-pumppu, joka säätelee automaattisesti polttoaineen syöttöä.
Dieselautojen ruiskutusjärjestelmä, jossa on erillinen korkeapainepumppu. Polttoaineen jakamisen sylintereihin tekevät sähköisesti avautuvat suuttimet, joka mahdollistaa entistä tarkemman polttoaineen annostelun.

-EGR: On pakokaasun kierrätysjärjestelmä. EGR kierrättää pakokaasun takaisin sylinteriin, jolla saadaan päästöt pienemmäksi, EGR-venttiili säätelee kierrätettävän pakokaasun määrää imusarjan paineen mukaan.Venttiili on joko alipaineella tai sähköllä ohjattu. Venttiili on auki vain osapaineella ja silloin sallii pakokaasun virtauksen takaisin imusarjaan EGR putken kautta. EGR pystyy vähentämään typen oksideja noin 60% riippuen tapauksesta.

-SCR: Liuos jota käytetään dieselautoissa päästöjen alentamiseen, aine jäätyy -11C-asteessa ja pelkistyy vaarattomaksi typpikaasuksi ja vesihöyryksi.

-DPF: On diesel autoissa oleva dieselpartikkelisuodatin, joka suodattaa putkiston pakokaasussa olevia jätteitä polttamalla ne tuhkaksi.

-VTG: Borg Warner Turbosystems järjestelmän lyhenne nimeltään: VTG, eli variable turbine geometre.

-PUMPPUSUUTIN: Pumppusuutin on dieselautoissa polttoineen annostelulaite, näitä tarvitaan yksi jokaista moottorin sylinteriä kohden.Pumppusuutin on laite, joka kohottaa dieselpolttoaineen paineen, ja hoitaa sylinterikohtaisen annostelun palotilaan.

-COMMON RAIL: Eli yhteispaineruiskutus on dieselmoottoreissa käytettävä nykyaikainen polttoaineen ruiskutusjärjestelmä.

-KUORMA-AUTON PÄÄSTÖT:Euro 6 standardin mukaan NOx päästöt ovat 80% tiukemmat, rajoitus 0,40 g/kWh ja pienhiukkas päästöt 50% tiukemmat, rajoitus 0,01 g/kWh.

-NOX-rajoitukset ovat 80 % aiempaa tiukemmat – uusi rajoitus 0,40 g/kWh (vakiosykli)
NOX-rajoitukset ovat 80 % aiempaa tiukemmat – uusi rajoitus 0,40 g/kWh (vakiosykli)
NOX-rajoitukset ovat 80 % aiempaa tiukemmat – uusi rajoitus 0,40 g/kWh (vakiosykli)

-NOX -rajoitukset ovat 77 % aiempaa tiukemmat – uusi rajoitus 0,46 g/kWh (muuttuvatilainen sykli)

-Pienhiukkasrajoitukset ovat 50 % aiempaa tiukemmat – uusi rajoitus 0,01 g/kWh
Jälkimmäinen on käytännössä vieläkin tiukempi, koska uusi rajoitus määrittelee paitsi painon myös pienhiukkasten määrän. Tähän tarkoitukseen tarvitaan dieselhiukkassuodatin (DPF), joka kykenee suodattamaan kaikkein pienimmätkin hiukkaset.
NOX-rajoitukset ovat 80 % aiempaa tiukemmat – uusi rajoitus 0,40 g/kWh (vakiosykli)

-NOX -rajoitukset ovat 77 % aiempaa tiukemmat – uusi rajoitus 0,46 g/kWh (muuttuvatilainen sykli)

-Pienhiukkasrajoitukset ovat 50 % aiempaa tiukemmat – uusi rajoitus 0,01 g/kWh
Jälkimmäinen on käytännössä vieläkin tiukempi, koska uusi rajoitus määrittelee paitsi painon myös pienhiukkasten määrän. Tähän tarkoitukseen tarvitaan dieselhiukkassuodatin (DPF), joka kykenee suodattamaan kaikkein pienimmätkin hiukkaset.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti